Wielka Księga Ciepła dla małych ekologów  

17-07-2023

Od dekady dostawcy ciepła systemowego uczą najmłodszych Polaków niemarnowania energii cieplnej i oszczędzania zasobów oraz zachęcają do ekologicznego stylu życia. Dzieci polubiły „Lekcje Ciepła” i książeczki o przygodach Czerwonego Kapturka w mieście. Prawdziwym przebojem jest najnowsza publikacja – starannie wydany i pięknie zilustrowany album „Wielka Księga Ciepła”.

Pięknie i starannie wydany album „Wielka Księga Ciepła” podpowiada dzieciom (i dorosłym), jak mądrze korzystać z ciepła

Skierowany do przedszkolaków oraz dzieci z klas I–III oraz IV–V szkoły podstawowej ogólnopolski projekt edukacyjno-ekologiczny „Lekcje Ciepła” jest realizowany od 2013 roku przez dostawców ciepła systemowego, najczęściej przy wsparciu władz lokalnych.

Uczniowie dowiadują się, jak ograniczyć zużycie energii i racjonalnie korzystać z ciepła w mieszkaniu, jakie są nowoczesne sposoby wytwarzania energii, co to jest smog, dlaczego ciepło systemowe zapobiega powstawaniu niskiej emisji i smogu, jak możemy zadbać o planetę. 

500

tys.

uczniów zostało objętych projektem edukacyjnym „Lekcje Ciepła”. Od dekady ciepłownicy wyjaśniają dzieciom, jak ważna jest ekologia i czyste, zielone źródła energii

Program został opracowany przez Izbę Gospodarczą Ciepłownictwo Polskie dla dostawców ciepła systemowego, którzy szukali materiałów dla dzieci – nie tylko atrakcyjnych wizualnie, ale też interesujących dla najmłodszych i napisanych zrozumiałym dla nich językiem. Zajęcia oceniają pozytywnie i nauczyciele, i dzieci.

– Wspólnie z nauczycielami zaangażowanymi w projekt „Lekcje Ciepła”, wyjaśniamy dzieciom, jak ważna jest ekologia i czyste, zielone źródła energii – mówi prezes Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie Jacek Szymczak.  – Przekonujemy ich, że każde działanie dla naszej planety ma sens, a zacząć można np. od przykręcenia kaloryferów podczas wietrzenia mieszkania. I dzieci w lot to chwytają! 

Program stale się rozwija, pojawiają się kolejne materiały i narzędzia dydaktyczne, które poruszają nowe kwestie ważne dla sektora ciepłowniczego.
Od paru lat zagadnienia odpowiedzialnego użytkowania energii przybliżają najmłodszym użytkownikom ciepła systemowego bohaterowie serii czterech książeczek z historią o Czerwonym Kapturku w mieście. W pandemii z kolei powstała ogólnodostępna platforma e-learningowa www. lekcjeciepla.pl, z której rodzice mogą pobrać bezpłatne książeczki, malowanki i audiobooki dla dzieci do wspólnej zabawy-nauki, a nauczyciele gotowe scenariuszy lekcji. 

Nauczyciele o „Lekcjach Ciepła”

Dzieciom podoba się bajkowa forma prezentacji zagadnień związanych z ciepłem. Chętnie słuchały audiobooka o Czerwonym Kapturku, chętnie też kolorowały rysunki. Z zainteresowaniem przeprowadzały eksperymenty. Przygotowane w takiej formie zagadnienia i materiały były ciekawe nie tylko dla uczniów, ale i dla nas nauczycieli. To była przyjemna i ciepła przygoda.
Grażyna Niestrawska, koordynator programu ze Szkoły Podstawowej nr 6 w Koninie

W naszej szkole już od najmłodszych klas uczymy dzieci dobrych nawyków, w tym jak racjonalnie używać ciepła. Po zakończonych lekcjach uczniowie klasy pierwszej już wiedzą, jakie są sposoby na niemarnowanie ciepła i jego oszczędzanie oraz dlaczego zyskuje na tym nie tylko środowisko, ale i nasze zdrowie.
Anna Tomaszewska, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej Towarzystwa Salezjańskiego w Bydgoszczy

Po dekadzie prowadzenia programu dostawcy ciepła systemowego sprawdzili poziom wiedzy uczestników zajęć w ogólnopolskim badaniu wiedzy o cieple i energii. Ankietę wypełniło ponad 1100 uczniów. Liczba poprawnych odpowiedzi po „Lekcjach Ciepła” wzrosła prawie dwukrotnie w obu grupach wiekowych (klasy I–III i klasy IV–V), średnio o 182,3 proc., co świadczy o wysokiej skuteczności zajęć i dostosowaniu przekazu do możliwości percepcji uczestników.

Album „Wielka Księga Ciepła”

Od zeszłego roku szkolnego program wzbogacił się o barwnie ilustrowany album „Wielka Księga Ciepła”. Ta starannie wydana publikacja dla uczniów szkół podstawowych przedstawia przekrojową historię powstawania paliw kopalnych, odkrycia prowadzące do wynalezienia elektryczności, różne sposoby produkcji energii i ciepła, promuje także zieloną wizję przyszłości ciepłownictwa. 

Plansze edukacyjne o cieple i energii zawarte w albumie mogą być także wykorzystane do stworzenia ścieżki edukacyjnej, która pozwala dzieciom poznać drogę ciepła do domu oraz jego wpływ na środowisko naturalne. Wyznaczona we współpracy z jednostkami oświatowymi trasa, barwne tablice z elementami procesu produkcji ciepła dają możliwość przeprowadzenia fascynujących lekcji oraz rozbudzenia ciekawości przyszłych użytkowników energii. 

„Wielka Księga Ciepła” jest chętnie wykorzystywana w ramach lokalnych przedsięwzięć edukacyjnych i ekologicznych, np. przez Ciepłownię Rydułtowy, Energetykę Cieplną Opolszczyzny, Lubelskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej, Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Koninie, Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Lesznie, Miejską Energetykę Cieplną w Koszalinie, Okręgowe Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Puławach, Przedsiębiorstwo Energetyczne w Siedlcach, Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Bytomiu, Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Gnieźnie, Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Policach, Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Ropczycach, Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Suwałkach, Radomskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej RADPEC SA.    

Albumem zostali nagrodzeni wszyscy uczestnicy badania wiedzy o cieple i energii – przypomnijmy, że ankietę wypełniło ponad 1100 uczniów! 

Doceniając wartości edukacyjne albumu, Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Bełchatowie i Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Tarnowie, przekazały dodatkowo egzemplarze „Wielkiej Księgi Ciepła” szkołom oraz szkolnym i miejskim bibliotekom.

Zastępca prezydenta Tarnowa Bogumiła Porębska prezentuje „Wielką Księgę Ciepła” dziennikarzom podczas uroczystości przekazania albumów do tarnowskich bibliotek. Fot. Paweł Leśniak

„Wielka Księga Ciepła” była przez ciepłowników wręczana uczestnikom wizyt studyjnych, np. podczas „Dni Otwartych Ciepłowni” w Suwałkach, czy jako nagroda w konkursach organizowanych przez dostawców samodzielnie lub we współpracy z jednostkami oświatowymi oraz jako prezent w akcjach specjalnych, np. w grudniu ub.r. albumami zrewanżował się PEC w Bełchatowie harcerzom przekazującym Światełko Pokoju. 

Ekopsychologia

20-06-2023

Ekologiczne myślenie często wpada u nas w głowie do tego samego worka, co postanowienia o dobrym odżywianiu, wysypianiu się, wydawaniu mniej. Niby człowiek rozumie i się zgadza, ale z realizacją słabo.

Ekologiczne myślenie często wpada u nas w głowie do tego samego worka, co postanowienia o dobrym odżywianiu, spaniu tyle, ile trzeba, wydawaniu mniej i porzucaniu destruktywnych nawyków. Niby człowiek wie, rozumie, zgadza się, ale jakoś słabo idzie.

Czytaj dalej