Skierowany do przedszkolaków oraz dzieci z klas I–III oraz IV–V szkoły podstawowej ogólnopolski projekt edukacyjno-ekologiczny „Lekcje Ciepła” jest realizowany od 2013 roku przez dostawców ciepła systemowego, najczęściej przy wsparciu władz lokalnych.
Uczniowie dowiadują się, jak ograniczyć zużycie energii i racjonalnie korzystać z ciepła w mieszkaniu, jakie są nowoczesne sposoby wytwarzania energii, co to jest smog, dlaczego ciepło systemowe zapobiega powstawaniu niskiej emisji i smogu, jak możemy zadbać o planetę.
500
tys.uczniów zostało objętych projektem edukacyjnym „Lekcje Ciepła”. Od dekady ciepłownicy wyjaśniają dzieciom, jak ważna jest ekologia i czyste, zielone źródła energii
Program został opracowany przez Izbę Gospodarczą Ciepłownictwo Polskie dla dostawców ciepła systemowego, którzy szukali materiałów dla dzieci – nie tylko atrakcyjnych wizualnie, ale też interesujących dla najmłodszych i napisanych zrozumiałym dla nich językiem. Zajęcia oceniają pozytywnie i nauczyciele, i dzieci.
– Wspólnie z nauczycielami zaangażowanymi w projekt „Lekcje Ciepła”, wyjaśniamy dzieciom, jak ważna jest ekologia i czyste, zielone źródła energii – mówi prezes Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie Jacek Szymczak. – Przekonujemy ich, że każde działanie dla naszej planety ma sens, a zacząć można np. od przykręcenia kaloryferów podczas wietrzenia mieszkania. I dzieci w lot to chwytają!
Program stale się rozwija, pojawiają się kolejne materiały i narzędzia dydaktyczne, które poruszają nowe kwestie ważne dla sektora ciepłowniczego.
Od paru lat zagadnienia odpowiedzialnego użytkowania energii przybliżają najmłodszym użytkownikom ciepła systemowego bohaterowie serii czterech książeczek z historią o Czerwonym Kapturku w mieście. W pandemii z kolei powstała ogólnodostępna platforma e-learningowa www. lekcjeciepla.pl, z której rodzice mogą pobrać bezpłatne książeczki, malowanki i audiobooki dla dzieci do wspólnej zabawy-nauki, a nauczyciele gotowe scenariuszy lekcji.
Nauczyciele o „Lekcjach Ciepła”
Dzieciom podoba się bajkowa forma prezentacji zagadnień związanych z ciepłem. Chętnie słuchały audiobooka o Czerwonym Kapturku, chętnie też kolorowały rysunki. Z zainteresowaniem przeprowadzały eksperymenty. Przygotowane w takiej formie zagadnienia i materiały były ciekawe nie tylko dla uczniów, ale i dla nas nauczycieli. To była przyjemna i ciepła przygoda.
Grażyna Niestrawska, koordynator programu ze Szkoły Podstawowej nr 6 w Koninie
W naszej szkole już od najmłodszych klas uczymy dzieci dobrych nawyków, w tym jak racjonalnie używać ciepła. Po zakończonych lekcjach uczniowie klasy pierwszej już wiedzą, jakie są sposoby na niemarnowanie ciepła i jego oszczędzanie oraz dlaczego zyskuje na tym nie tylko środowisko, ale i nasze zdrowie.
Anna Tomaszewska, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej Towarzystwa Salezjańskiego w Bydgoszczy
Po dekadzie prowadzenia programu dostawcy ciepła systemowego sprawdzili poziom wiedzy uczestników zajęć w ogólnopolskim badaniu wiedzy o cieple i energii. Ankietę wypełniło ponad 1100 uczniów. Liczba poprawnych odpowiedzi po „Lekcjach Ciepła” wzrosła prawie dwukrotnie w obu grupach wiekowych (klasy I–III i klasy IV–V), średnio o 182,3 proc., co świadczy o wysokiej skuteczności zajęć i dostosowaniu przekazu do możliwości percepcji uczestników.
Album „Wielka Księga Ciepła”
Od zeszłego roku szkolnego program wzbogacił się o barwnie ilustrowany album „Wielka Księga Ciepła”. Ta starannie wydana publikacja dla uczniów szkół podstawowych przedstawia przekrojową historię powstawania paliw kopalnych, odkrycia prowadzące do wynalezienia elektryczności, różne sposoby produkcji energii i ciepła, promuje także zieloną wizję przyszłości ciepłownictwa.
Plansze edukacyjne o cieple i energii zawarte w albumie mogą być także wykorzystane do stworzenia ścieżki edukacyjnej, która pozwala dzieciom poznać drogę ciepła do domu oraz jego wpływ na środowisko naturalne. Wyznaczona we współpracy z jednostkami oświatowymi trasa, barwne tablice z elementami procesu produkcji ciepła dają możliwość przeprowadzenia fascynujących lekcji oraz rozbudzenia ciekawości przyszłych użytkowników energii.
„Wielka Księga Ciepła” jest chętnie wykorzystywana w ramach lokalnych przedsięwzięć edukacyjnych i ekologicznych, np. przez Ciepłownię Rydułtowy, Energetykę Cieplną Opolszczyzny, Lubelskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej, Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Koninie, Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Lesznie, Miejską Energetykę Cieplną w Koszalinie, Okręgowe Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Puławach, Przedsiębiorstwo Energetyczne w Siedlcach, Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Bytomiu, Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Gnieźnie, Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Policach, Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Ropczycach, Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Suwałkach, Radomskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej RADPEC SA.
Albumem zostali nagrodzeni wszyscy uczestnicy badania wiedzy o cieple i energii – przypomnijmy, że ankietę wypełniło ponad 1100 uczniów!
Doceniając wartości edukacyjne albumu, Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Bełchatowie i Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Tarnowie, przekazały dodatkowo egzemplarze „Wielkiej Księgi Ciepła” szkołom oraz szkolnym i miejskim bibliotekom.
„Wielka Księga Ciepła” była przez ciepłowników wręczana uczestnikom wizyt studyjnych, np. podczas „Dni Otwartych Ciepłowni” w Suwałkach, czy jako nagroda w konkursach organizowanych przez dostawców samodzielnie lub we współpracy z jednostkami oświatowymi oraz jako prezent w akcjach specjalnych, np. w grudniu ub.r. albumami zrewanżował się PEC w Bełchatowie harcerzom przekazującym Światełko Pokoju.