Także i w tym roku Lubelskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej (LPEC) kontynuuje tradycję zapoczątkowaną w 2009 roku – uwieczniania zabytków Lublina na kartach świątecznych. Projekt stał się czymś więcej niż tylko formą świątecznej życzliwości, a wielu przyjaciół i kontrahentów firmy z niecierpliwością oczekuje kolejnych publikacji.
– Nasza pełna serca inicjatywa serii kart świątecznych „Od Narodzenia do Zmartwychwstania” przypomina, że społeczna odpowiedzialność to nie tylko slogan, ale konkretne działania, które wpływają na naszą codzienność – podkreśla Marek Goluch, prezes zarządu LPEC S.A.
Tegoroczną kartę wielkanocną LPEC-u zdobi siedemnastowieczna rzeźba nieznanego autora przedstawiająca Ukrzyżowanego Chrystusa. Rzeźbę tę na co dzień możemy podziwiać w kościele św. Mikołaja, uważanym za najstarszą lubelską świątynię.
Figura została wykonana z drewna lipowego. Jej wysokość wynosi 200 cm, rozpiętość zaś ramion 150 cm. Pokazane w ekspresyjnej stylistyce ciało Chrystusa opada na przybitych do krzyża ramionach i stopach. Głowa przechyla się na prawe ramię, a pod napiętą klatką piersiową widać zarys żeber. Biodra okrywa udrapowane perizonium, przewiązane przy prawym boku sznurem z frędzlami, gdzie również została zaznaczona rana.
Na głowie Chrystusa znajduje się korona cierniowa. Rzeźba jest przymocowana do krzyża masywnymi kowalskimi gwoździami. Składający się z dwóch belek krzyż został wsparty na drewnianej – spinającej łuk tęczowy – belce, na której rewersie jest widoczna data „AD 1620” i znak graficzny (tzw. gmerk), będący swoistym podpisem autora dzieła. Obecny wygląd rzeźby, łącznie z kolorystyką, jest wynikiem prac konserwatorskich przeprowadzonych w 2015 roku.
Pod wezwaniem świętego Mikołaja – opiekuna kupców
Kościół św. Mikołaja znajduje się na urokliwym wzgórzu Czwartek, z którego roztacza się panorama Starego Miasta. Najwcześniejsze wzmianki o świątyni – jak pisze na karcie z życzeniami dr Dariusz Kopciowski, Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków – pochodzą z pierwszej połowy XIV w. ze spisów świętopietrza, czyli opłaty wnoszonej na rzecz papiestwa z racji jego zwierzchnictwa nad danymi ziemiami.
Murowany kościół, w formie zbliżonej do obecnej, istniał tu już w 1595 roku. Na początku XVII w. wykonano – zachowane do dzisiaj – sklepienia, renesansowe dekoracje sztukatorskie i polichromie. Pod koniec wieku XIX z kolei obniżono dach, zmieniono fasadę, wykonano gzyms wieńczący – zacierając przy tym większość cech renesansowej elewacji. Rzeźba Chrystusa Ukrzyżowanego jest rozpięta na łuku tęczowym w ścianie oddzielającej nawę kościoła od prezbiterium. Na uwagę zasługują również: późnorenesansowa drewniana rzeźba św. Mikołaja w ołtarzu głównym, rokokowy ołtarz w kaplicy, wykonany w latach 1758–1763 w warsztacie Sebastiana Zeisla, na zamówienie lubelskich dominikanów (w których kościele znajdował się do końca XIX wieku), a także pochodzące z Fabryki Wag Wilhelma Hessa dwudziestowieczna ambona i chrzcielnica.
LPEC propaguje dziedzictwo kulturowe Lublina
Pomysłodawcą i inicjatorem serii kart świątecznych jest Piotr Krzysztof Kuty, kierownik biura zarządu LPEC. Cel projektu to promowanie bogatego siedemsetletniego dziedzictwa kulturowego Lublina poprzez prezentowanie mało znanych lub zapomnianych dzieł sztuki związanych z miastem. Do tej pory wydano ponad trzydzieści kart, które przedstawiają oryginalne dzieła z różnych okresów, od początków chrześcijaństwa po koniec XX wieku. Prezentowane obiekty reprezentują głównie malarstwo (w tym polichromie), grafikę i rzeźbę, np. kartę bożonarodzeniową z 2023 roku zdobił osiemnastowieczny obraz „Pokłon Trzech Króli” nieznanego autora z kościoła Świętego Ducha, a wielkanocną kartę z 2024 roku obraz „Obnażenie z szat” Albina Kucewicza z bazyliki Ojców Dominikanów. Wszystkie reprodukcje i fotografie zdobiące karty wykonał Piotr Maciuk, znany i ceniony lubelski fotografik.
Każda karta zawiera reprodukcję dzieła, fotografie miejsc związanych z jego obecnością w Lublinie oraz notę historyczną opisującą obiekt, okoliczności jego powstania i autora. Noty te często są przygotowywane specjalnie na potrzeby wydawnictwa LPEC. Projekt serii kart świątecznych LPEC „Od Narodzenia do Zmartwychwstania” jest doceniany przez środowiska zajmujące się ochroną i popularyzacją dziedzictwa kulturowego Lublina jako unikatowe w skali kraju przedsięwzięcie.
Uwaga! Wystawa wielkanocnych kart świątecznych LPEC „Zmartwychwstanie” jest dostępna w biurowcu ORION przy ulicy Spokojnej 2 – do 28 kwietnia br., a następnie przeniesie się do klasztoru oo. dominikanów przy ulicy Złotej 9 – od 30 kwietnia do 22 maja br. Część pierwszą kolekcji, „Narodzenie”, lublinianie i turyści mogli podziwiać na przełomie 2024 i 2025 roku.
***
Lubelskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej S.A. to jeden z największych dostawców ciepła systemowego w Polsce. Głównym celem działalności spółki jest dostarczanie ciepła do mieszkań, szkół, szpitali, centrów handlowych, urzędów, obiektów sakralnych i sportowych oraz dbanie o sprawność techniczną systemu ciepłowniczego w Lublinie. Strategiczną grupę klientów LPEC stanowi budownictwo mieszkaniowe – firma zaopatruje w ciepło prawie 75 proc. gospodarstw domowych w mieście, ogrzewając blisko 250 tys. mieszkańców. W 2024 roku LPEC S.A. obchodziło jubileusz 60-lecia działalności.