Efekty modernizacji widać przede wszystkim na elewacji dworca. Renowację przeszła okładzina wykonana z granitu i piaskowca, a na szczycie fasady zamontowano wielkoformatowy, elektroniczny zegar z dwoma wyświetlaczami. Modernistycznego charakteru budynkowi dodaje stolarka okienna i drzwiowa.
Odkrywanie tradycji
Wnętrze dworca jest przestronne i funkcjonalne. Jasny hol o powierzchni prawie 350 m kw. pełni funkcję poczekalni. Zamontowano tu elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy, zegar oraz ławki wyposażone w porty do ładowania urządzeń mobilnych. We wschodniej części holu mieszczą się kasy biletowe. Ściany dworca zdobią m.in. mozaiki ścienne w holu głównym oraz mozaika z polichromią w sali dawnej restauracji.
Nowością jest bezpośrednie zejście na poziom -1, gdzie umiejscowiono parking oraz toalety. Utworzone na poziomie -1 przejście, łączące infrastrukturę miejską oraz kolejową, zostało wykonane zgodnie z zaleceniami konserwatorskimi – wyeksponowano najstarsze elementy konstrukcyjne dworca w postaci sklepień kolebkowych oraz kamiennych fundamentów.

Dostępny i zrównoważony
Budynek został w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, dzięki likwidacji barier architektonicznych oraz wprowadzeniu odpowiednich usprawnień – w przestrzeni przeznaczonej do obsługi podróżnych pojawiły się ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, plany dotykowe dworca oraz urządzenia wspomagające współpracę z aparatami słuchowymi przy okienkach kasowych.
Koszt przebudowy dworca Rzeszów Główny to 48,5 mln zł. Dokumentacja projektowa została dofinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, natomiast prace budowlane uzyskały dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
Podczas przebudowy dworca wiele uwagi poświęcono także środowisku i zrównoważonemu rozwojowi. Obiekt stał się bardziej energooszczędny dzięki nowej stolarce okiennej i drzwiowej, ociepleniu wewnętrznej powierzchni ścian frontowych, wentylacji z odzyskiem ciepła oraz efektywnym systemom grzewczym, w tym przeprowadzonej niedawno wymianie węzła cieplnego.
– Dworzec główny to ważny punkt na mapie Rzeszowa – nie tylko centrum komunikacyjne, ale także centrum życia miejskiego. Cieszymy się, że jako dostawca ciepła systemowego do budynku dworca, również możemy zadbać o komfort cieplny pasażerów i pracowników – mówi Dariusz Kotowicz, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej – Rzeszów Spółka z o.o.
Pociąg do kultury
Zmodernizowany dworzec Rzeszów Główny ma się stać wyjątkową przestrzenią do wypoczynku, integracji społecznej, spotkań autorskich, warsztatów i koncertów. Powstanie tu Biblioteka na Dworcu, swoją filię otworzy Rzeszowski Dom Kultury.
Na placu przed budynkiem mieszkańcy i podróżni już mogą oglądać pierwszą plenerową wystawę, prezentującą archiwalne fotografie dworca z lat 1914–2025.

Między Lwowem a Krakowem
Budynek dworca Rzeszów Główny został otwarty w 1858 roku w ramach budowy kolei galicyjskiej – jako część drogi kolejowej łączącej Wiedeń i Kraków z Lwowem. W 1908 roku dworzec zmodernizowano, dobudowując restaurację, poczekalnię III klasy, werandę peronową nad peronem I, a także instalując oświetlenie gazowe na placu przed dworcem (w miejsce lamp naftowych).
Obie wojny światowe nie oszczędziły gmachu dworca – został zniszczony w czasie I wojny przez wojska rosyjskie, a w czasie II wojny ponownie zniszczyły go wycofujące się wojska hitlerowskie. Nowy budynek postawiono w 1945 roku.
W 2020 roku rozpoczęła się przebudowa dworca oraz przylegającego do niego terenu. Zakończyła się ona we wrześniu br. oddaniem do użytku Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego, ze zmodernizowanym dworcem Rzeszów Główny.
Jedzie pociąg z daleka
Stacja Rzeszów Główny to ważny węzeł kolejowy. Prowadzą tędy linie kolejowe do Berlina, Wrocławia, Krakowa, Warszawy, Lublina, Świnoujścia, Tarnowa, Jasła, Stalowej Woli czy Przemyśla. W 2024 roku dworzec obsługiwał w ciągu doby średnio do 15,4 tys. pasażerów i zatrzymywało się na nim prawie 230 pociągów (według danych Urzędu Transportu Kolejowego).