Zakres projektu obejmuje modernizację istniejącego systemu telemetrii, pełną telemetrię w 132 węzłach cieplnych, telemetrię komór ciepłowniczych, budowę światłowodów, zakup sprzętu komputerowego oraz oprogramowanie AI.

Koncepcja digitalizacji zakłada wdrożenie rozwiązań cyfrowych do systemu ciepłowniczego w Elektrociepłowni Ciechanów, których zadaniem będzie automatyzacja i optymalizacja sposobu pracy systemu ciepłowniczego rozumiana jako maksymalnie bezobsługowe oraz efektywne pod względem technicznym i ekonomicznym spełnienie wymagań ilościowych i jakościowych dostawy ciepła. Korzyści finansowe wynikają bezpośrednio ze zmniejszenia strat przesyłowych, optymalizacji dostarczania ciepła do odbiorcy końcowego, ale również ze zmniejszenia ilości niespodziewanych awarii lub wczesnym ich wykryciu i ograniczeniu ich negatywnych skutków.

Przeprowadzenie digitalizacji sieci projektu pozwoli na: optymalizację parametrów pracy systemu ciepłowniczego zmierzającą do obniżenia strat na przesyle ciepła; maksymalne skrócenie czasu reakcji na zakłócenia w pracy systemu i awarie; integracja systemów sterowania i nadzoru sieci ciepłowniczej umożliwiająca tworzenie złożonych raportów i analiz; wdrożenie aktywnego i dedykowanego raportowania, alarmowania oraz systemów wsparcia decyzji; wdrożenie nowych rozwiązań w zakresie monitoringu energetycznego budynków; wdrożenie modułów wsparcia działań marketingowych i rozwoju sieci; optymalizacja działań kontrolnych i interwencyjnych w zakresie bieżącej obsługi infrastruktury technicznej; przetwarzanie danych do systemów rozliczeń i obsługi klientów (współpraca z systemami bilingowymi); ochrona infrastruktury poprzez systemy kontroli dostępu.

Dzięki digitalizacji zostaną wprowadzone innowacyjne wzorce rozwiązań telemetrycznych dla systemu ciepłowniczego. Nastąpi zmniejszenie ubytków nośnika ciepła i strat ciepła na przesyle, a tym samym poprawi się efektywność energetyczna procesu. Wzrośnie trwałość infrastruktury, poprawi się jakość usług, wzrosną kompetencje służb utrzymania ruchu. Nastąpi optymalizacja zarówno wytwarzania, dystrybucji i zużycia ciepła przez odbiorców, jak też wykorzystania zasobów ludzkich przy obsłudze systemu ciepłowniczego.