20 stopni dla klimatu

15-06-2020

Producenci i dystrybutorzy ciepła systemowego od lat prowadzą inwestycje, których celem jest poprawa jakości powietrza i stanu środowiska.

Proekologiczne plany związane z modernizacją technologii wytwarzania ciepła i pozyskiwania nowych źródeł energii na najbliższą dekadę są ambitne.

Według Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie koszt inwestycji w zieloną technologię wyniesie 40-70 mld zł, natomiast aż 558 mld zł to, według szacunków Polskiego Instytutu Ekonomicznego, łączne koszty dekarbonizacji, w tym dostosowania instalacji budynków i ich termomodernizacji.

Drugim, równie ważnym, obszarem działań branży ciepłowniczej jest organizowanie i wspieranie proekologicznych akcji edukacyjnych. Najnowszym projektem zainicjowanym przez IGCP jest kampania „20 stopni dla klimatu”.

Celem kampanii jest edukacja nt. działań proekologicznych i pokazanie, jak wiele każdy z nas może zrobić już dziś dla ratowania planety, zmieniając nawyki korzystania z ciepła. Wystarczy obniżyć temperaturę w domu lub biurze do zalecanych przez lekarzy 20oC. Co najważniejsze, to indywidualne, niekłopotliwe zaangażowanie każdego z nas w walkę o czystsze powietrze przekłada się na wyniki, które naprawdę robią wrażenie.

Średnia temperatura w naszych domach wynosi 22oC. Jeśli we wszystkich mieszkaniach ogrzewanych ciepłem systemowym obniżymy temperaturę o jeden stopień – do 21oC, to, według wyliczeń ekspertów Politechniki Warszawskiej, w ciągu roku zużyjemy o 450 tys. ton węgla mniej, a emisja dwutlenku węgla spadnie o około 1 mln ton. Jeśli obniżymy o 2oC, do 20oC, to spalimy 900 tys. ton węgla rocznie mniej, dzięki czemu emisja dwutlenku węgla spadnie o 2 mln ton. Aby pochłonąć taką ilość dwutlenku węgla, potrzeba ok. 30 mln drzew!

Zanim przemysłowe inwestycje zostaną wdrożone, już dziś każdy z nas może zrobić wiele dla poprawy klimatu. Świadomy wybór i włączenie się we wspólne działanie to połowa sukcesu, zwłaszcza że mamy nad nimi pełną kontrolę.

Czyste piękno

15-06-2020

„Prawdziwe piękno to nie torba Louis Vuitton, czy Ferrari, ale czyste powietrze i czysta energia” – twierdzi Daan Roosegaarde, duński artysta tworzący projekty łączące sztukę z technologią w przestrzeni miejskiej.

„Prawdziwe piękno to nie torba Louis Vuitton, czy Ferrari, ale czyste powietrze i czysta energia” – twierdzi Daan Roosegaarde, duński artysta tworzący projekty łączące sztukę z technologią w przestrzeni miejskiej. Przyjrzymy się nie tylko jego kilku pomysłom na czyste piękno.

Czytaj dalej