Wielka Księga Ciepła

25-10-2022

„Ważne są wszystkie działania podejmowane z myślą o środowisku naturalnym. Znaczenie mają zmiany wprowadzane w prawie, zmiany w technologii produkcji oraz zmiany naszych codziennych nawyków”. Ten apel o wspólne działania dla dobra planety otwiera jeden z rozdziałów w albumie edukacyjnym, który dla uczniów przygotowali dostawcy ciepła systemowego.

Wydany przez Izbę Gospodarczą Ciepłownictwo Polskie album „Wielka Księga Ciepła” to pięknie zilustrowana książka, która podpowiada dzieciom sposoby na mądre korzystanie z ciepła

Zakręcaj wodę, gaś światło, oszczędzaj ciepło, namów rodzinę na wycieczkę rowerami a nie samochodem… Edukację ekologiczną dzieci i kształtowanie dobrych postaw, jeśli chodzi o oszczędzanie zasobów naturalnych, warto zacząć od najmłodszych lat. Wiedzą o tym dobrze dostawcy ciepła systemowego, którzy wspólnie z Izbą Gospodarczą Ciepłownictwo Polskie (IGCP) organizują kampanię „20 stopni”, w której zachęcają Polaków do niemarnowania ciepła, a dla dzieci prowadzą „Lekcje Ciepła”.   

– Od ponad dekady, wspólnie z nauczycielami zaangażowanymi w projekt „Lekcje Ciepła”, wyjaśniamy dzieciom, jak ważna jest ekologia i czyste, zielone źródła energii – mówi prezes Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie Jacek Szymczak. – Przekonujemy ich, że każde działanie dla naszej planety ma sens, a zacząć można np. przykręcając kaloryfery podczas wietrzenia mieszkania. I dzieci w lot to chwytają!

400

tys.

uczniów zostało objętych projektem edukacyjnym „Lekcje Ciepła”

Lekcje Ciepła w szkołach 

Przedszkolaki oraz uczniowie klas I–III oraz IV–V szkoły podstawowej na „Lekcjach Ciepła” dowiadują się, jak dbać o planetę, co to jest smog, jak ograniczyć zużycie energii i racjonalnie korzystać z ciepła w mieszkaniu, a także jakie są nowoczesne sposoby wytwarzania energii. 

Zajęcia oceniali pozytywnie i nauczyciele, i dzieci. 

– Dzieciom podoba się bajkowa forma prezentacji zagadnień związanych z ciepłem. Chętnie słuchały audiobooka o Czerwonym Kapturku, chętnie też kolorowały rysunki – mówi Grażyna Niestrawska, koordynator programu ze Szkoły Podstawowej nr 6 w Koninie. – Z zainteresowaniem przeprowadzały eksperymenty. Podobało im się doświadczenie z balonami, a także jak długo można wytrzymać na wdechu. Przygotowane w takiej formie zagadnienia i materiały były ciekawe nie tylko dla uczniów, ale i dla nas nauczycieli. To była przyjemna i ciepła przygoda. 

Uczniowie chętnie uczestniczyli w doświadczeniach, szczególnie zafascynowały ich eksperymenty o zanieczyszczeniach powietrza i smogu.

Czerwony Kapturek w mieście

Polecamy serię książeczek na temat ekologii, wytwarzania energii, zanieczyszczeń powietrza i jego ochrony, którą można ściągnąć z portalu edukacyjnego „Lekcje Ciepła” (w sekcji Pobierz materiały).

– W naszej szkole już od najmłodszych klas uczymy dzieci dobrych nawyków, w tym jak racjonalnie używać ciepła – podkreśla z dumą Anna Tomaszewska, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej Towarzystwa Salezjańskiego w Bydgoszczy. – Po zakończonych lekcjach uczniowie klasy pierwszej już wiedzą, jakie są sposoby na niemarnowanie ciepła  i jego oszczędzanie oraz dlaczego zyskuje na tym nie tylko środowisko, ale i nasze zdrowie.

Pięknie ilustrowane materiały o cieple, a także pomysły na ciekawe eksperymenty, można znaleźć na platformie e-learningowej „Lekcje Ciepła”. Są tam dostępne do pobrania bezpłatne książeczki, malowanki i audiobooki dla dzieci i rodziców do wspólnej zabawy-nauki. Nauczyciele zaś mogą skorzystać z gotowych scenariuszy lekcji.

„Lekcje Ciepła” to realizowany od 2013 roku przez dostawców ciepła systemowego projekt edukacyjno-ekologiczny dla dzieci z młodszych klas szkoły podstawowej. Na zdjęciu uczniowie jednej z lubelskich podstawówek
Od dinozaurów do miast przyszłości 

Częścią projektu edukacyjnego „Lekcje Ciepła” jest „Wielka Księga Ciepła” – starannie wydany i pięknie zilustrowany album. W inicjatywę zaangażowali się IGCP oraz dostawcy ciepła systemowego. 

Album o cieple jest nowatorskim opracowaniem. Rozszerza wiedzę dostępną w e-learningu „Lekcji Ciepła” o nowe zagadnienia – pokazuje przekrojowo nie tylko historię ogrzewania, ale też opowiada o działaniu systemów ciepłowniczych i o ciepłownictwie przyszłości. W sposób profesjonalny, ale przystępny dla uczniów szkół podstawowych przybliża zagadnienia nowych technologii i OZE w energetyce, kierunki rozwoju sektora. W ciekawy sposób prezentuje wiele faktów na temat energii, opisuje racjonalne energetycznie postawy odbiorców ciepła i podpowiada dzieciom, jak mądrze z niego korzystać.  

– Na początku br. zaprosiliśmy szkoły podstawowe do udziału w ogólnopolskim badaniu wiedzy o cieple – opowiada Agnieszka Ościłowska, koordynatorka projektu „Lekcje Ciepła”. – W badaniu uczestniczyło 1100 uczniów z 73 klas szkół podstawowych. Teraz w nagrodę otrzymają oni od Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie specjalny edukacyjny album, „Wielką Księgę Ciepła”. 

Albumy trafią do szkół w listopadzie.  

Oszczędność w każdym stopniu

03-10-2022

Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie i dostawcy ciepła systemowego w kampanii „20 stopni” zachęcają Polaków do niemarnowania ciepła i oszczędzania zasobów.

W trakcie kryzysu paliwowego racjonalne korzystanie z ogrzewania staje się zarówno stylem życia, mądrym wyborem, jak i koniecznością ekonomiczną. Do niemarnowania ciepła i oszczędzania zasobów zachęcają Polaków w kampanii edukacyjnej „20 stopni” Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie i wspierający ją dostawcy ciepła systemowego.

Czytaj dalej