Od 2009 roku LPEC S.A. wydaje unikatowe firmowe karty z życzeniami na Boże Narodzenie i Wielkanoc. Zdobią je dzieła sztuki związane z Lublinem. Kilkaset kart z życzeniami trafia dwa razy w roku do domów w całej Polsce, przyczyniając się do promocji lubelskich skarbów. Na kartach z kolekcji LPEC są bowiem prezentowane znamienite przykłady materialnego dziedzictwa kulturowego z Lublina lub związane z tym miastem. Obiekty te powstawały od początku wieku XV, po koniec wieku XX. Reprezentują trzy dziedziny sztuki: malarstwo, w tym polichromię, grafikę oraz rzeźbę. Pochodzą z lubelskich kościołów, klasztorów, muzeów i bibliotek. 

– Zainicjowany 15 lat temu projekt stał się czymś więcej niż jedynie formą świątecznej życzliwości. Dziś już wielu naszych przyjaciół z niecierpliwością dopytuje, co się znajdzie na kolejnej karcie. Nasza pełna serca inicjatywa  przypomina, że społeczna odpowiedzialność to nie tylko slogan, ale konkretne działania, które wpływają na naszą codzienność – mówi Marek Goluch, prezes zarządu LPEC S.A.

Kartę świąteczną na Boże Narodzenie w 2024 roku – to już 31. publikacja w kolekcji LPEC – zdobi obraz z XVII-wiecznej predelli, czyli części ołtarza, z przedstawieniem pokłonu Trzech Króli, ze zbiorów Muzeum Archidiecezji Lubelskiej.

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia i Wielkiej Nocy Lubelskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej S.A. od 2009 roku wydaje unikatowe firmowe karty z  życzeniami. Zdobią je dzieła sztuki związane z Lublinem. Kartę świąteczną na Boże Narodzenie w 2024 roku – to już 31. publikacja w kolekcji LPEC – zdobi XVII-wieczny obraz przedstawiający pokłon Trzech Króli
Prowadziła ich gwiazda betlejemska

Obraz, z początku XVII w., został namalowany na desce przy użyciu farb temperowych. Ma wymiary 53,5 x 168 cm. Przedstawia pokłon Trzech Króli, zwanych także Mędrcami. Z lewej strony, nieznany malarz namalował symboliczne przedstawienie stajenki, przed nią Maryję trzymającą na kolanach Dzieciątko, błogosławiące – gestem prawej ręki – pokazane na obrazie postaci. Wokół głów matki i syna widnieją świetliste otoki (nimby), symbolizujące ich duchowe światło. Obok Matki Bożej malarz umieścił świętego Józefa w szacie utrzymanej w tonacjach czerwieni i kapeluszu na głowie, na tle zabudowy arkadowej charakterystycznej dla czasu powstania obrazu. Przed Maryją klęczy jeden z królów, z odkrytą głową, w czerwonym płaszczu z gronostajowym obszyciem. U stóp Matki Bożej malarz przedstawił koronę króla zdjętą z głowy. Po prawej stronie obrazu zostali pokazani dwaj pozostali mędrcy z koronami na głowach, trzymający dary. Obok nich stoją trzej słudzy w strojach wschodnich. W skrajnej prawej części obrazu znajdują się trzej jeźdźcy na koniach. Nad całością kompozycji, na niebie, jaśnieje gwiazda betlejemska.  

Predella pochodzi z kościoła pw. Świętego Krzyża w Rzeczycy Księżej. Na co dzień jest przechowywana w budynku Kurii Metropolitalnej w Lublinie przy ulicy Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2.

Zapomniane skarby

Kolekcja LPEC ma walor edukacyjny, przedstawiane w niej dzieła nie zawsze są znane nawet rodowitym lublinianom. Reprodukcjom towarzyszą noty historyczne, przygotowane przez historyków sztuki, konserwatorów zabytków lub kustoszy, opisujące obiekt i okoliczności jego powstania oraz przybliżające autora, a także fotografie dokumentujące obecność dzieła w przestrzeni miejskiej Lublina. Zabytki na kartach tematycznie nawiązują do obchodzonego aktualnie w chrześcijaństwie okresu liturgicznego. 

– Karty świąteczne powinny być nie tylko sposobem przekazywania naszych odczuć, ale powinny także, poprzez chociażby ilustracje i treści, być nośnikiem wartości – przekonuje Piotr Krzysztof Kuty, kierownik biura zarządu LPEC, który jest pomysłodawcą tego niecodziennego projektu. 

Wszystkie reprodukcje i fotografie zdobiące karty wykonał Piotr Maciuk, znany i ceniony lubelski fotografik.

– Dostawcy ciepła systemowego często sprawują mecenat nad działaniami z zakresu kultury i sztuki, jednak projekt LPEC jest unikatowy w skali branży – zauważa Jacek Szymczak, prezes Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie. – Stanowi znakomite źródło inspiracji dla innych przedsiębiorstw ciepłowniczych w Polsce.

Muzeum z widokiem

Muzeum Archidiecezji Lubelskiej mieści się przy ulicy Królewskiej 10, w siedemnastowiecznej, neogotyckiej, sześćdziesięciometrowej Wieży Trynitarskiej. To najwyższy zabytkowy punkt wysokościowy Lublina – z platformy widokowej na wysokości 40 metrów roztacza się rozległa panorama miasta. Nazwa wieży pochodzi od zakonu oo. trynitarzy, którzy mieli swoją siedzibę nieopodal, w pojezuickich zabudowaniach klasztornych. 

Plac Katedralny w Lublinie w roku 1860. Na planie głównym archikatedra i Wieża Trynitarska. Litografia Adama Lerue. Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna

W Muzeum Archidiecezji Lubelskiej jest pokazywana kolekcja ponad 80 eksponatów – to głównie przedmioty użytku religijnego, ikony, rzeźby, obrazy, tkaniny, sarkofagi, instrumenty muzyczne, lichtarze. W muzeum są także organizowane wystawy czasowe, odbywają się tu koncerty i warsztaty. 

Wieża jest dzwonnicą lubelskiej archikatedry, można tu obejrzeć cztery dzwony, m.in. największy lubelski dzwon „Maria”, który odzywa się na szczególne okazje.

***

Od poniedziałku 23 grudnia br. karty świąteczne LPEC będzie można zobaczyć w dwóch terminach na specjalnej wystawie w Ratuszu Lubelskim przy ulicy Króla Władysława Łokietka 1:

  • Część I: „Narodzenie” – od 23 grudnia 2024 roku do 10 stycznia 2025 roku.
  • Część II: „Zmartwychwstanie” – od 14 do 28 kwietnia 2025 roku.