Lubelskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej włączyło się w propagowanie lubelskiego dziedzictwa kulturowego. Od 2009 roku firmowe karty świąteczne LPEC zdobią dzieła sztuki związane z Lublinem, najczęściej mniej znane lub zapomniane zabytki. Karty tematycznie nawiązują do trwającego okresu liturgicznego, reprodukcjom zaś towarzyszą noty historyczne dotyczące prezentowanego obiektu, okoliczności jego powstania, autora oraz miejsca ekspozycji.
Na bożonarodzeniowej karcie z 2023 roku widniał osiemnastowieczny obraz „Pokłon Trzech Króli” nieznanego autora, na co dzień skryty w zakamarkach chóru kościoła Świętego Ducha, w samym centrum Lublina. Z okazji zaś tegorocznej Wielkanocy została wydana karta, którą zdobi obraz „Obnażenie z szat” autorstwa siedemnastowiecznego krakowskiego malarza Albina Kucewicza.
Obraz, o wymiarach 200 cm x 350 cm, został wykonany w technice olejnej na płótnie. Można go podziwiać w barokowej kaplicy Tyszkiewiczów, znajdującej się na przedłużeniu prezbiterium bazyliki Ojców Dominikanów na lubelskim Starym Mieście. Tam, za niskim ołtarzem głównym, znajduje się malarsko-sztukatorska dekoracja ilustrująca najważniejsze momenty ukrzyżowania Chrystusa, z powtarzającym się motywem Krzyża Świętego.
Cenne relikwie z bazyliki Ojców Dominikanów
Powodem powstania tych dzieł był rozgłos, wywołany uznanymi za cudowne wydarzeniami związanymi z relikwiami Drzewa Krzyża Świętego, które od 1387 roku przez ponad 600 lat były przechowywane w lubelskiej świątyni Ojców Dominikanów. W 1991 roku relikwie o charakterystycznym kształcie krzyża greckiego zostały skradzione i ich losy są nieznane (więcej o historii relikwii można przeczytać w publikacji „Klasztor w sercu miasta. Dzieje i skarby lubelskich dominikanów”).
Kaplicę wybudowano w latach 1645–1653 przy udziale cechmistrza muratorów lubelskich Jana Cangerle. W roku 1654 jej ozdobienia podjął się m.in. wybitny włoski sztukator Giovanni Battista Falconi. Prace te ukończono w roku 1658. Dopełnieniem dekoracji rzeźbiarsko-sztukatorskiej jest malarstwo ścienne i sztalugowe. W środkowym pasie pomiędzy pilastrami znajduje się pięć monumentalnych obrazów namalowanych około 1658 roku: „Znalezienie Krzyża Świętego”, „Ukrzyżowanie” i „Podwyższenie Krzyża Świętego” Tomasza Muszyńskiego oraz „Obnażenie z szat” i „Zdjęcie z krzyża” Albina Kucewicza.
Główny akcent wydłużonej prostokątnie kompozycji obrazu stanowi obnażane przed ukrzyżowaniem ciało Jezusa. Nad Chrystusem znajdują się osoby odzierające go z szat, w głębi żołnierze rzymscy, przedstawieni jako rycerze z halabardami i włócznią (w zbrojach z okresu powstania obrazu), a także kapłani starozakonni. Na pierwszym planie widać kosz z narzędziami Męki Pańskiej – Arma Christi (m.in. obcęgi, gwoździe, młotek, bicz). Na koszu malarz przedstawił „tytuł winy” umieszczony później na krzyżu „Jezus Nazarejczyk, Król Żydowski”, który miał być napisany w trzech językach. Całość jest utrzymana w oliwkowobrązowej tonacji. Uwagę widza przykuwa kontrastowo jasna, cielistoszara karnacja ciała Chrystusa. Nad stalowoszarą zbroją jednego z żołnierzy powiewa brązowy płaszcz, w tle widać ciemne, stalowoszare niebo nad Jerozolimą.
Na pilastrach z korynckimi głowicami, pomiędzy monumentalnymi obrazami, znajduje się sześć płaskorzeźb autorstwa Falconiego z wyobrażeniami Arma Christi. Miały przypominać chrześcijanom etapy Męki Pańskiej i inspirować do medytacji i modlitwy.
Noty historyczne do karty wielkanocnej przygotował dr Dariusz Kopciowski, Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków. Fotografię obrazu wykonał Piotr Maciuk. Autorem koncepcji kolekcji i redakcji kart jest Piotr Krzysztof Kuty.