Przedsiębiorstwa ciepłownicze, jako podmioty publiczne, są zobowiązane do zapewnienia dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osobom ze szczególnymi potrzebami. Obowiązek ten wynika z przepisów prawa i dotyczy zarówno budynków, jak też świadczonych usług, serwisów internetowych oraz aplikacji.
Regulacje dotyczące dostępności architektonicznej i cyfrowej
Kluczowym dokumentem jest Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu osobom ze szczególnymi potrzebami dostępności architektonicznej budynków oraz dostępności informacyjno-komunikacyjnej. Wymogi dotyczące stron internetowych i aplikacji mobilnych reguluje z kolei ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Standardy dostępności architektonicznej i komunikacyjnej
Biuro „w pełni dostępne” dla osób z niepełnosprawnością zostało zaprojektowane i wyposażone tak, aby osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności mogły z niego korzystać na równych prawach z osobami sprawnymi. Musi być pozbawione barier architektonicznych oraz stwarzać możliwość kontaktu w różnych formach, nie tylko osobiście, ale także telefonicznie, mailowo, przez eBOK, komunikatory itp.
Brak barier architektonicznych to m.in. dostępne wejścia (np. rampy, windy), brak progów, drzwi i korytarze odpowiedniej szerokości, brak przeszkód na korytarzach, przystosowane toalety, oświetlenie i oznakowanie dostosowane do potrzeb osób z dysfunkcjami wzroku, dostęp alternatywny (z boku lub z tyłu budynku, gdy nie jest możliwe dostosowanie wejścia głównego).
Informacje powinny być dostępne w różnych formatach (np. drukowane, audio, wideo z napisami, język migowy, w formie map dotykowych, planów tyflograficznych), a pracownicy – przeszkoleni w zakresie obsługi osób z niepełnosprawnościami.
Dostępność komunikacji oznacza możliwość skorzystania z tłumacza języka migowego, asystenta osoby z niepełnosprawnością, przewodnika.
Standardy dostępności cyfrowej
Wymóg dostępności dotyczy także firmowych serwisów i aplikacji. Powinny one spełniać międzynarodowy standard WCAG 2.1 na poziomie AA, co zapewnia możliwość przetwarzania serwisów przez technologie asystujące – ekranowe czytniki, lupy, klawiatury alternatywne, oprogramowanie rozpoznające mowę.
Standard WCAG (ang. Web Content Accessibility Guidelines) to zbiór wytycznych, jak tworzyć treści internetowe, by były dostępne dla wszystkich, czyli postrzegalne (wymogi: opis tekstowy dla obrazów i grafik; transkrypcje dla filmów; kontrast kolorów tekstu i tła; zmiana rozmiaru czcionki), funkcjonalne (czyli obsługiwane za pomocą klawiatury, z logiczną nawigacją), zrozumiałe (tworzone prostym językiem, z intuicyjnie działającymi elementami interaktywnymi), solidne (zbudowane zgodnie ze standardami kodowania HTML, CSS, JavaScript).

Konin: Przykład dobrej praktyki
Coraz bardziej dostępny dla osób z niepełnosprawnością staje się budynek Miejskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Koninie. Na parterze siedziby spółki pojawiło się tzw. wyczuwalno-wizualne oznakowanie poziome podłogi ułatwiające poruszanie się osobom niewidomym i niedowidzącym. Przy wejściu do budynku zamontowano plan tyflograficzny, czyli dotykową mapę z opisami w języku Braille’a, przedstawiającą rozkład pomieszczeń dostępnych dla interesantów. Obok jest przycisk SOS, dzięki któremu można zasygnalizować potrzebę wsparcia w załatwieniu sprawy. Osobom niedosłyszącym wizytę w biurze obsługi klienta MPEC Konin ułatwia pętla indukcyjna.
Grafika dotykowa z informacjami dla niewidomych jest nazywana tyflografiką. Najczęściej są to tabliczki na drzwi, plany budynków lub przestrzeni, tablice opisujące przedstawiany przedmiot (np. eksponat w muzeum).
Ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami w siedzibie konińskiego dostawcy ciepła zaczynają się od parkingu, na którym wydzielono trzy miejsca parkingowe z kopertą (niebieskie), w tym jedno tuż przy głównym wejściu. Do biura prowadzi pochylnia dla wózków. W budynku jest też toaleta w pełni dostosowana do osób z niepełnosprawnościami. MPEC-Konin dba także o dostępność cyfrową, oferując możliwość ustawienia kontrastu czy wielkości czcionek na firmowej stronie www oraz wygodny dostęp do Elektronicznego Biura Obsługi Klienta.
Zainspirowani przykładem MPEC-Konin, zajrzeliśmy także do biur innych przedsiębiorstw ciepłowniczych. Dostosowanie budynków i serwisów internetowych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami jest w przedsiębiorstwach ciepłowniczych realizowane na różne sposoby. Oto przygotowany przez nas przegląd.
PEC Biała Podlaska
Strona internetowa dostawcy jest zgodna z ustawą o dostępności cyfrowej. Z głównej strony serwisu można się zalogować do Elektronicznego Biura Obsługi Klienta (eBOK).
Przedsiębiorstwo kończy właśnie remont Biura Obsługi Klienta w siedzibie spółki, do którego dostęp będzie możliwy bez żadnych przeszkód architektonicznych, z poziomu chodnika.
MPEC Braniewo
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą. Z głównej strony serwisu można się zalogować do Elektronicznego Biura Obsługi Klienta (eBOK).
Dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim dostępne są korytarze i pomieszczenia na parterze. W korytarzu umieszczono dzwonek do kontaktu z sekretariatem. Potrzebę wsparcia można też zgłosić telefonicznie, mailem lub za pomocą skrzynki EPUAP.
PEC Bytom
Strona internetowa jest zgodna z ustawą. Z głównej strony serwisu można przejść do Elektronicznego Biura Obsługi Klienta (eBOK).
W siedzibie firmy są dostępne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością: podjazd dla osób z ograniczeniami ruchowymi, winda, toaleta dostosowana do osób ze specjalnymi potrzebami. Przed budynkiem są wyznaczone miejsca parkingowe z kopertą.
Elektrociepłownia Ciechanów
Strona internetowa jest zgodna z ustawą. Z głównej strony serwisu jest przejście do Elektronicznego Biura Obsługi Klienta (eBOK).
Siedziba firmy jest dostępna dla osób z niepełnosprawnością. Udogodnienia: miejsca parkingowe przed budynkiem, toaleta dostosowana do osób ze specjalnymi potrzebami, pomoc personelu w Biurze Obsługi Klienta, w tym pozbawiony barier dostęp alternatywny dla osób z niepełnosprawnością ruchową do obsługi w dodatkowym pokoju BOK. Możliwość poruszania się po budynku z psem przewodnikiem.
PEC Gliwice
Strona internetowa jest zgodna z ustawą. Z głównej strony serwisu można się zalogować do Elektronicznego Biura Obsługi Klienta (eBOK).
Siedziba firmy jest dostępna dla osób z niepełnosprawnością. Udogodnienia: miejsca parkingowe przed budynkiem, możliwość zgłoszenia potrzeby pomocy portierowi, dostęp dla wózków inwalidzkich do niektórych pomieszczeń, możliwość przyjścia z psem asystującym.
MEC Koszalin
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą. Z głównej strony serwisu jest przejście do Elektronicznego Biura Obsługi Klienta (eBOK).
Siedziba firmy jest dostępna dla osób z niepełnosprawnością. Udogodnienia: miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością, parter budynku pozbawiony barier architektonicznych, toaleta dla osób z niepełnosprawnością, możliwość poruszania się z psem przewodnikiem, pomoc personelu w Biurze Obsługi Klienta.
MPEC Kraków
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą. Z głównej strony serwisu można przejść do Elektronicznego Biura Obsługi Klienta (eBOK).
Siedziba firmy jest dostępna dla osób z niepełnosprawnością. Udogodnienia: bezpłatne miejsca parkingowe, pętla indukcyjna przy bramie wyjazdowej, szerokie drzwi i ciągi komunikacyjne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, windy, toaleta dla osób z niepełnosprawnością.
MPEC Leszno
Strona internetowa jest zgodna z ustawą. Z głównej strony serwisu jest dostęp do Elektronicznego Biura Obsługi Klienta (eBOK).
Przed budynkiem jest parking, ale brak wyznaczonych miejsc dla osób z niepełnosprawnością. Wejście do budynku przez niskie schody oraz podjazd dla osób z niepełnosprawnością.
LPEC Lublin
Strona internetowa jest zgodna z ustawą. Z głównej strony serwisu można się zalogować do Elektronicznego Biura Obsługi Klienta (eBOK).
Siedziba firmy jest częściowo dostępna dla osób z niepełnosprawnością. Są dwa wejścia do biura ze schodami, przy jednym z nich znajduje się podjazd dla wózków. Wyznaczono jedno miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnością. Można wystąpić o pomoc tłumacza języka migowego (najpóźniej 14 dni przed wizytą).
ECO Opole
Strona internetowa jest zgodna z ustawą. Z głównej strony serwisu, poprzez Strefę Klienta, można się zalogować do Elektronicznego Biura Obsługi Klienta (eBOK).
Budynek główny firmy jest dostępny dla osób z niepełnosprawnością. Istnieje możliwość umówienia spotkania na parterze biurowca. Toaleta przystosowana dla osób z niepełnosprawnością.
PEC Radzyń Podlaski
Siedziba spółki nie jest przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością, ale przeszkolona osoba udziela pomocy w załatwieniu spraw.
PEC Ropczyce
Przed budynkiem znajduje się miejsce parkingowe dla osoby z niepełnosprawnością. Biura znajdują się na parterze, jest dogodny wjazd wózkiem inwalidzkim.
MPEC Rzeszów
Strona internetowa jest zgodna z ustawą, opublikowana informacja o działalności firmy w formie tekstu odczytywalnego maszynowo. Z głównej strony serwisu można się zalogować do Internetowego Biura Obsługi Klienta (IBOK).
Siedziba spółki częściowo dostępna dla osób z niepełnosprawnością. Szerokość drzwi i korytarzy pozwala na swobodne poruszanie się osób z dysfunkcjami ruchowymi. Obsługa osób ze szczególnymi potrzebami odbywa się w biurze na parterze. Możliwy jest wstęp z psem asystującym do wszystkich pomieszczeń.
Przed budynkiem są wyznaczone miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych.
PEC Siedlce
Firma kończy prace nad nową stroną internetową, zgodną ze standardem WCAG 2.1 na poziomie AA.
Niesłyszący i niedosłyszący klienci PEC Siedlce mogą skorzystać z pomocy tłumacza języka migowego. Potrzebę taką powinni zgłosić mailowo lub pocztą tradycyjną co najmniej trzy dni robocze przed wizytą.
PEC Stargard
Strona internetowa jest zgodna z ustawą. W serwisie jest dostępny tekst ETR.
Siedziba spółki przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Udogodnienia: miejsce parkingowe z kopertą, podjazd z pochylnią, domofon na wysokości 135 cm do komunikacji z sekretariatem, Biuro Obsługi Klienta na parterze, toaleta przystosowana dla osób ze szczególnymi potrzebami.
PEC Suwałki
Strona internetowa jest zgodna z ustawą. Z głównej strony serwisu można się zalogować do Elektronicznego Biura Obsługi Klienta (eBOK).
Siedziba firmy nie jest dostępna architektonicznie dla osób z niepełnosprawnością. W budynku znajduje się tablica informacyjna w języku Braille’a.
PEC Świdwin
Strona internetowa jest zgodna z ustawą.
MPEC Tarnów
Strona internetowa zgodna z ustawą. W serwisie znajduje się opis działalności przedsiębiorstwa w formie tekstu ETR i filmu w PJM. Z głównej strony serwisu można się zalogować do Elektronicznego Biura Obsługi Klienta (eBOK).
Siedziba spółki dostępna dla osób z niepełnosprawnością. Udogodnienia: pętla indukcyjna, obsługa z udziałem tłumacza migowego i wsparcie asystenta, możliwość poruszania się z psem asystującym, oznaczenie w alfabecie Braille’a, miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnością.
PEC Wałbrzych
Strona www jest aktualnie dostosowywana do standardu WCAG. Z głównej strony serwisu, poprzez Strefę Klienta, można się zalogować do Elektronicznego Biura Obsługi Klienta (eBOK).
Bezpośrednio przy biurowcu jest miejsce parkingowe oznaczone kopertą, Biuro Obsługi Klienta znajduje się na parterze, brak barier architektonicznych.
Veolia Warszawa
Siedziba spółki jest dostępna dla osób poruszających się na wózkach.