Jak podkreśla Agata Buśko, prezes zarządu MZK Jelenia Góra, wyjazd tych ekologicznych autobusów na ulice miasta nie byłby możliwy bez współpracy z ECO Jelenia Góra.
– Zanim autobusy zostały kupione, wystąpiliśmy o pierwsze warunki przyłączenia do firmy, która wówczas była dostawcą energii elektrycznej dla MZK – tłumaczy Agata Buśko. – W odpowiedzi zostaliśmy jednak zobowiązani do wykonania niezwykle kosztownych inwestycji. Wcześniej badaliśmy możliwość wprowadzenia do taboru autobusów na paliwo gazowe, ale rozbiliśmy się o ten sam problem – koszty inwestycyjne związane z rozbudową infrastruktury paliwowej. Ustawa o elektromobilności zobowiązuje nas do tego, aby do 2028 roku tabor w 30 proc. był zeroemisyjny, więc znaleźliśmy się w trudnej sytuacji.
MZK rozpoczęło rozmowy z ECO Jelenia Góra, która na terenie miasta ma własną sieć dystrybucyjną energii elektrycznej. W 2022 roku stronom udało się osiągnąć porozumienie.
– ECO Jelenia Góra jest zarówno producentem, jak i dystrybutorem energii elektrycznej – wyjaśnia Katarzyna Graboś, prezes zarządu ECO Jelenia Góra. – Jesteśmy otwarci na nowych klientów w obszarze naszej działalności, dlatego zbudowaliśmy stację rozdzielczą 20 kV i sieć dystrybucyjną o długości ponad 1,2 km – od elektrociepłowni przy ulicy Karola Miarki do zajezdni MZK przy ulicy Wolności.
– Warunki przyłączenia od ECO Jelenia Góra otrzymaliśmy w marcu 2022 roku – to było zielone światło do rozpoczęcia procesu zakupu autobusów elektrycznych – dodaje Agata Buśko.
Całkowity koszt projektu, który stanowi pierwszy krok do zeroemisyjnego transportu publicznego w Jeleniej Górze, został oszacowany na 77 mln zł, z czego dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, pozyskane przez Miasto Jelenia Góra w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”, wyniosło ponad 47 mln zł.
Miasto wyposażyło MZK w autobusy oraz w stacje do ich ładowania. Dziesięć dwustanowiskowych ładowarek stanęło na terenie bazy MZK.
– Podeszliśmy do rozbudowy naszej sieci dystrybucyjnej z perspektywy długoterminowej, pierwsze dziesięć autobusów elektrycznych było zasilanych już w listopadzie 2023 roku. Obecnie tabor został powiększony o kolejne dziesięć autobusów, a w najbliższym czasie pojawi się osiem następnych – wylicza Katarzyna Graboś. – Nowo wybudowana sieć pozwala na wykonanie usługi dystrybucji energii elektrycznej do ładowania jeszcze większej liczby autobusów.
– Dzięki współpracy z ECO Jelenia Góra w naszym mieści zaczął funkcjonować ekotransport – podsumowuje Michał Palewicz, członek zarządu MZK Jelenia Góra. – Dostawę autobusów udało się zgrać w czasie z uruchomieniem dostawy energii elektrycznej do ładowarek.
Od listopada 2023 roku pasażerowie MZK Jelenia Góra korzystają z elektrycznych autobusów firmy Yutong E12, wyposażonych w bezkobaltowe baterie o wysokiej sprawności, które wraz z systemem odzyskiwania energii pozwalają pokonać na jednym ładowaniu nawet 350–400 km w regularnej eksploatacji. Oznacza to, że zasięg autobusów umożliwia obsługę kursów przez cały dzień. Ładowanie odbywa się głównie nocą i trwa około pięciu godzin.
Tabor MZK Jelenia Góra przejeżdża rocznie ponad 4,2 mln km. Flota liczy 82 autobusy. Po realizacji ostatniej dostawy, autobusy elektryczne będą stanowić ponad 40 proc. taboru.
***
ECO Jelenia Góra wchodzi w skład Grupy Kapitałowej ECO (GK ECO). Właścicielem spółki w 100 proc. jest Energetyka Cieplna Opolszczyzny S.A. GK ECO prowadzi działalność energetyczną na obszarze dziesięciu województw, dostarczając energię dla ponad pół miliona Polaków. W GK ECO jest skupionych dziewięć spółek, z czego siedem świadczy kompleksowe usługi energetyczne, zarządzając 26 systemami ciepłowniczymi, a dwie spółki prowadzą działalność pomocniczą na rzecz GK ECO. Podstawowym przedmiotem działalności spółek GK ECO jest wytwarzanie, przesył, dystrybucja i sprzedaż energii cieplnej oraz elektrycznej.