Ciepło na lekcjach

10-06-2020

Nie chodzi o kartkówkę ani sprawdzian, które zwykle podnoszą uczniom temperaturę. Nie chodzi też o ogrzewanie szkół ani o to, że najlepsza temperatura przy uczeniu się to 20-24 stopnie Celsjusza. Rzecz o scenariuszach i materiałach do prowadzenia lekcji na temat ciepła systemowego, przygotowanych z myślą o najmłodszych uczniach szkół podstawowych.

Pomoce dydaktyczne, które już są dostępne, służą do prowadzenia lekcji w klasach I-II szkół podstawowych. Wcześniej dostępne były i bardzo dobrze pozytywnie odebrane opowiadania o Czerwonym Kapturku. W serii ukazały się trzy opowieści o przygodach Czerwonego Kapturka: „W mieście”, „W mieście zimą” i „Misja Czarny Smog”. Przy użyciu tych książeczek przeprowadzono wiele spotkań i lekcji z przedszkolakami i uczniami najmłodszych klas podstawówek w wielu miastach Polski.

Dzieciaki z zaciekawieniem słuchały i z chęcią aktywnie uczestniczyły w tych zajęciach, dowiadując się skąd się bierze ciepła woda w kranie, dlaczego są ciepłe grzejniki, jak powstaje ciepło, albo dlaczego nie należy mokrego sweterka wieszać na grzejniku. Ale też dowiedziały się czym się różni smog od smoka i, że ten pierwszy jest bardzo groźny, a jego długi ogon sięga aż do komina.

Zarówno książeczki o przygodach Czerwonego Kapturka, jak i materiały dydaktyczne do prowadzenia lekcji poznawczych o cieple systemowym przygotowane zostały we współpracy z Fundacją Montessori Bonaventura. Metoda nauczania, jaką opracowała dr Maria Montessori, polega na powiązaniu nauki z zabawą i stymulowaniu samodzielnego rozwoju dziecka.

Zadaniem nauczyciela – wychowawcy – jest wspieranie samodzielności, twórczości i spontaniczności dziecka. W tym celu opracowane zostały materiały do przeprowadzenia trzech lekcji w klasach I-II szkół podstawowych. Ich tematy to: „Co to jest ciepło i skąd się bierze”, „Jak produkuje się ciepło systemowe, które ogrzewa nasze mieszkania” oraz „Skąd biorą się zanieczyszczenia powietrza i smog”. Nauczyciel/prowadzący otrzymuje scenariusze prowadzenia lekcji, zestaw pojęć kluczowych, propozycje wykorzystania metod prowadzenia zajęć, materiały pomocnicze w formie rysunków oraz zestaw możliwych do przeprowadzenia doświadczeń.

Lekcja Ciepła we Włocławku

Podczas lekcji, na której dzieci poznają, czym jest ciepło i skąd się bierze, proponowane jest proste doświadczenie z zastosowaniem misek z ciepłą i zimną wodą. Dzieci poznają różnicę temperatur wody poprzez zanurzenie rąk. Natomiast mówiąc o tym, jak ludzie pierwotni ogrzewali się przy ogniu można przeprowadzić ćwiczenie polegające na rozniecaniu ognia za pomocą kawałka kory i patyka. Na kolejnej lekcji, dzieci mające już podstawy wiedzy o cieple i ogniu, poznają jak powstaje ciepło systemowe, co to jest ekologia i jak działa wymiennik ciepła. Trzecia lekcja nacisk kładzie na edukację ekologiczną. Dzieci uczą się na niej takich trudnych pojęć jak: zanieczyszczenia, smog czy niska emisja.

Lekcje o cieple systemowym, smogu i zagrożeniach z wykorzystaniem tych materiałów odbyły się m.in. w: Bełchatowie, Włocławku, Bytomiu, Kościerzynie, Gnieźnie i Miasteczku Śląskim. We wszystkich uczestniczyli przedstawiciele dostawców ciepła systemowego. Często wsparcie lub patronat nad lekcjami, czy szerzej rozumianymi akcjami edukacyjnymi, udzielany był przez burmistrzów czy prezydentów miast i także oni byli uczestnikami tych niecodziennych lekcji.

W bytomskim przedszkolu niepublicznym TIKA z oddziałami integracyjnymi i specjalnymi przedstawiciele PEC przeprowadzili lekcję o cieple i zanieczyszczeniach powietrza. Dzieci dowiedziały się, co to jest ciepło, poznały metody wytwarzania, a także sposoby jego oszczędzania. Dowiedziały się, co to jest zjawisko niskiej emisji oraz jak można ograniczyć jego występowanie. Wysłuchały bajki „Czerwony Kapturek w mieście zimą” oraz brały udział w różnego rodzaju zabawach. Lekcja odbyła się w ramach kampanii informacyjno-promocyjnej inwestycji pn. „Wdrażanie programu ograniczania niskiej emisji przez PEC Bytom – uciepłownienie zabudowy wielorodzinnej”.

Lekcja Ciepła w Bytomiu

W Kościerzynie podczas „Lekcji ciepła” przeprowadzonej w przedszkolu dzieci dowiedziały się, jakie skutki powoduje palenie śmieci, co to jest smog, poznały również działania ekologiczne prowadzone w tym mieście. Wspólnie z przedszkolakami goście uczestniczyli w zabawach i quizach oraz odpowiadali na pytania dzieci. Oczywiście nie obyło się bez czytania bajek o Czerwonym Kapturku, a jednym z czytających był burmistrz Michał Majewski.

We Włocławku pracownicy MPEC wręcz wcielają się w postaci opisane w bajkach, by za pomocą przedstawienia przekazać najmłodszym treści związane z ciepłem systemowym i ekologią. 31 stycznia br. przedstawienie było rozszerzone o problematykę jakości powietrza i konieczność wspólnego dbania o jego czystość.

W Bełchatowie z kolei dzieci przyszły z wizytą do PEC i tam odbyła się lekcja. „Dzieci dowiedziały się między innymi, jak ogrzewali się ludzie pierwotni, próbowały rozpalić ogień za pomocą dwóch kawałków drewna czy krzemieni – co okazało się niezwykle trudne, a także mogły posłuchać i obejrzeć, co robili ludzie, żeby mieć ciepło, gdy mieszkali w zamkach, zanim wymyślono grzejniki. Natomiast dla lepszego zrozumienia procesu przekazywania ciepła, przeprowadzono małe doświadczenie: dzieci kolejno zanurzały dłonie w ciepłej i zimnej wodzie i trzymając się za ręce, przekazywały sobie ciepło z rąk do rąk. Pracownicy PEC opowiedzieli przy okazji, jak wytwarzane i przesyłane jest ciepło, które trafia do ich domów. Na koniec spotkania ulubieniec milusińskich – Kot Klucha, maskotka PEC, wręczył dzieciom książeczki o Czerwonym Kapturku zachęcające do racjonalnego wykorzystania ciepła w domach i dbania o środowisko naturalne” – czytamy w relacji z tego spotkania.

W Miasteczku Śląskim zajęcia nie odbyły się w formie lekcji w szkole, a jako warsztaty podczas ferii w Miejskim Ośrodku Kultury. Tytuł: „Likwidacja niskiej emisji”.

Lekcja Ciepła w Gnieźnie

Organizatorem zajęć była Veolia Południe Sp. z o.o. Aktywność edukacyjną w obszarze poszanowania energii cieplnej i ochrony środowiska naturalnego skierowano do najmłodszych mieszkańców. Jak na zimową porę przystało wykorzystano bajkę „Czerwony Kapturek w mieście zimą”.

Podczas zajęć przedstawiciele Veolii uczyli dzieci, jak oszczędzać ciepło i dbać o środowisko naturalne. Dzieci dowiedziały się, jak produkowane jest ekologiczne ciepło systemowe oraz w jaki sposób dociera ono do mieszkań. Zrozumienie tego procesu ułatwi im przyswojenie zasad oszczędzania i świadomego korzystania z ciepła.

Na koniec warsztatów każdy z uczestników otrzymał na pamiątkę książeczkę „Czerwony Kapturek w mieście zimą” oraz słodką niespodziankę.

Nie marnuj ciepła. Zatrzymaj je w domu!

07-10-2024

Wraz ze spadkiem temperatury na zewnątrz, ciepło systemowe popłynęło do naszych mieszkań. Jak rozsądnie i efektywnie korzystać z ciepła, by mieć ciepło w domu, ale nie przegrzewać pomieszczeń i nie przepłacać na rachunkach?

Brrr, jest już zimno! Na szczęście, wraz ze spadkiem temperatury, ciepło systemowe popłynęło do naszych mieszkań. Jak rozsądnie i efektywnie korzystać z ciepła, by mieć ciepło w domu, ale nie przegrzewać pomieszczeń i nie przepłacać na rachunkach? Zebraliśmy dla was, drodzy czytelnicy, sprawdzone sposoby.

Czytaj dalej